Pověsti o
původu a prvních skutcích obyvatel Akie
Text, který
právě čtete, se zabývá historií Akie a jejími obyvateli. Shánět tento typ
informací nebyla práce jednoduchá, ale za vydatné pomoci několika opisů starodávných
kronik a z vyprávění nejstarších Elfů, jsem nakonec získal toto celkem ucelené
líčení okolností vzniku Akie a původu obyvatel, jakož i některých pozdějších
událostí, které důležitou měrou změnili jejich život.
Součástí
mé práce jsou dvě mapy. První z nich je mapa Starých zemí (bude o nich řeč
dále) a druhá je mapa samotné Akie. Tyto mapy jsou důležitou pomůckou, bez
které by některé údaje v mém textu byly jen stěží pochopitelné.
Kde vlastně
leží Akie? Stačilo by jednoduše říct - na východ od Středozemě.
Středozemě!
Tolikrát oplakávaná a tolikrát zatracovaná, a přece byla kolébkou všech
civilizací. Její obyvatelé si už od pradávna kladli otázku, proč se vlastně
jejich kontinent nazývá Středozemě. Uprostřed čeho Středozemě leží? Dlouho byl
pro ně znám jen jeden jiný světadíl, kterým byl uctívaný Aman. Odpověď jim
přinesla až výprava loďstva krále Elessara (rok 56 Čtvrtého věku), která
objevila za východním mořem další kontinent - Akii. Od té doby mohli učenci
Středozemě psát o západním Amanu, východní Akii a uprostřed ležící Středozemi.
Při pátrání po
vzniku Akie mi hodně pomohla tzv. Platinová kniha, což je opis starodávné
Forneborské kroniky, pořízený neznámým autorem a přechovávaný ve známé knihovně
v Gorthauru. Mnoho dnešních historiků bere líčení vzniku Akie z Platinové knihy
za základní pramen. Nyní bych si dovolil ocitovat její první kapitolu:
I. O původu ras
Byli
dva, Pavel a Marek, nazývaní Svatí. Nejprve stvořili Akii. Zdála se jim však prázdná
a tak postavili hory, zaseli rostlinstvo a utvořili zvířectvo. Chyběl však
někdo, kdo by to vše užíval. I rozhodli se, že budou tvořit postavy. Stvořili
jich spoustu, ale jedna byla jako druhá, ničím se nelišily. Nelíbila se jim ta
jednotvárnost, to nedokonalé a vždy stejné jejich jednání i myšlení, a proto se
rozhodli stvořit jim učitele.
A
tak stvořili Bohy. Původně jich bylo sedm:
Hefaistos,
pán světla a ohně, učitel kovářské a důlní práce,
Tulkor,
pán temnoty a války, učitel odvahy a morálky,
Yavaula,
paní země a horstva, ovládající vše živé i neživé v Akii, učitelka práce
zemědělské,
Aquaston,
pán vod a větru, tvůrce počasí, učitel námořníků a rybářů,
Dran,
pán bázně a nenávisti, učitel strachu a zloby,
Elas
Amidon, pán moudrosti a duší zemřelých, učitel moudrých
a
Diovirtos, kterému se v některých krajích říká jen Virtos, pán slastí, hojnosti
a lásky, učitel milování a zábavy (Hobiti jej dodnes označují jako "boha
dobrého pití").
Postavy
v Akii Svatí rozdělili na sedm skupin a každé přidělili jednoho učitele. Bohové
pak učili své žáky každý svému umění, avšak je také přetvářeli i k obrazu
svému. Tak vzniklo sedm ras. Každá rasa si pak postavila svá města a založila
tak první království.
Yavauliny
postavy si začali říkat Lidé a obývali království zvané Východozemí. Byli
nejpočetnější ze všech ras a brzo se začali usidlovat i mimo své království.
Ti, kteří se usadili mimo Východozemí v horách Amon Thrune, se začali nazývat
Barbaři.
Hefaistovy
postavy byli menší a odolnější. Lidé jim začali říkat Trpaslíci a jim už to
zůstalo. Trpaslíci milují hory, protože jen tam mohou dobývat zlato a drahé
kovy, proto se usadili u pohoří Estolad, kde si založili království Arad.
Postavy
Elas Amidona se nazvali Elfové. Pro svou moudrost jsou uznávaní jako vznešená rasa.
Od Elas Amidona dostali také delší život než ostatní rasy. Zatímco Lidé se
dožívají maximálně stovky let a Trpaslíci tří stovek, Elfové žijí až tisíc let.
Elfské království Velvar pak bylo ukázkou příkladného vztahu k přírodě.
Žáci
Diovirtovi jsou Hobiti. Jsou nejmenší a dožívají se až dvou stovek let, podobně
jako Kudůci, žáci Aquastonovi. Hobití království Aquatic a království Kudůků
Kierglie spolu sousedila, což vedlo k velkému sblížení těchto ras.
Bůh
temnoty a války Tulkor stvořil siláky, avšak pozapomněl na rozum. Proto
království Krollů, jeho žáků, nebylo zcela soudržné, ale přesto existovalo.
Jmenovalo se Sangorn a rozkládalo se v pohoří Dol Blunt, kterému vévodí sopka
Sangorn.
Poslední rasou byli Skřeti,
žáci Dranovi. Usídlili se v horách Dol Uldúr, které se tak stalo zlým místem.
Dran se totiž vzepřel původnímu záměru Svatých učit postavy strachu ze zlých
skutků a schopnosti zlobit se na postavy špatné a tím si nenechat ničit klidný
a nerušený život v Akii, a naučil Skřety závisti, zbabělosti a nenávisti ke
všemu. Skřeti se vyskytují v několika velikostech. Menším se dodnes říká
Skřeti, středně velcí se nazývají Orci (dost se vzdálili malým Skřetům) a
největší jsou Zlobři.
Tento text
údajně do Forneborské kroniky zapsal sám svatý Pavel a doplnil jej také mapou
nadepsanou Staré země. Myslím si však, že je to líčení tendenční a dovolte,
abych své tvrzení objasnil.
Z Platinové
knihy jsem nezjistil, kde se Staré země v Akii nacházejí. Pomohla mi však
náhoda. Při návštěvě Estinalské písarny na Annobonu jsem objevil spisek s
názvem Elessarovy země, kde byla zakreslena úplná mapa Středozemě. Na ní pak
byla zajímavá dvě jezera, mající úplně stejný tvar. Podobaly se sobě jako vejce
vejci. Jedno takové jezero jsem znal z mapy severozápadní Středozemě, kde bylo
zakresleno pod názvem Rhűn,
ve druhém jezeře, které se nacházelo daleko na východ od prvního, jsem
rozpoznal Perlové jezero z mapy svatého Pavla. Staré země tedy neležely v Akii,
ale na východním pobřeží Středozemě!
Z jiných knih
se také dovídáme jinou zajímavou věc. Svatý Pavel se také nazýval Pallando a
svatý Marek Alatar. V knize Stvoření Akie z knihovny v Gorthauru jsou pak Svatí
označováni také jako Istari nebo Ithryn Luin (modří čarodějové).
Korunu všemu
pak nasadila kronika Ramonská, kde jsem na prvních stránkách nalezl zvláštní
líčení historie Akie. Podle ní prý do Starých zemí přišlo 10 duchů. Tři ze
západu a sedm z moře. Ti tři si sebou přivedli velký zástup postav, které
předali do výchovy těm sedmi. Všichni duchové jsou tu dokonce pojmenováni. Tři
hlavní se jmenovali Curumo, Alatar a Pallando, sedm zbylých pak přesně tak,
jako Bohové z Platinové knihy. Co to znamená?
Domnívám se,
že pravdu má jak Ramonská kronika tak i Platinová kniha. Opravdu asi existovali
Svatí, kteří měli jako své podřízené sedmero bohů. Patrně přišli na východ
Středozemě z její západní části, sedmička snad dokonce z Amanu. Dva ze svatých
se pak nejspíše nepohodli se třetím, tedy s Curumem, který se asi vrátil zpět
na západ. Tímto tvrzením je také dokázána a navíc i objasněna tendenčnost textu
v Platinové knize. Svatý Pavel, tedy Pallando, patrně nechtěl, aby postavy
věděly o třetím svatém. Právě proto jim historii Akie sdělil tak, aby si
myslely, že Svatí jsou jen dva (dokonce upravil i jména) a snad také proto, aby
už nikoho třetího nehledaly, jim také vysvětlil, že všechno stvořil on s
Alatarem.
Možná, že v tom
bylo i něco jiného, třeba Pallandova pýcha, nebo nějaké velké nebezpečí ze
západu. To se už dnes nedozvíme - chybí jakékoliv záznamy.
Všechny
jmenované knihy a kroniky se však (až na drobnosti) shodují v dalším
pokračování historie, kterou je válka Drana a zbytku Bohů. Dovolte, abych opět
citoval Platinovou knihu:
II. O Klerikovi a
Dranově konci
Jakmile
se Svatí dozvěděli, že Dran se dal na dráhu zla, rozhodli se jej zničit a
všechno zlo napravit. Chtěli k tomu použít schopností postav, ale každá skupina
uměla jen něco, válčit uměli jen Krollové, uvažovat jen Elfové, apod. Příliš
pozdě poznali svou chybu učit jedny jen jednu věc. Rozhodli se proto všechny
zbylé Bohy poslat za všemi skupinami, aby je naučili všemu umění.
Jenže
v Akii už mezitím začaly zuřit války. Bohové kvůli nim už nemohli naučit
všechny všechno, učili ve spěchu a neklidu. Tak sice všichni byli poučeni o
všem, ale charakteristické rysy jednotlivých ras zůstaly zachovány. Bohové se
museli začít soustředit na boj s Dranem.
Dran
však nečekal až se na něj snese hněv Svatých a usídlil se v zemi Remladris,
vystavěl kolem ní Hraniční hory, obklopil se Skřety a vybudoval si nedobytnou
věž, kterou nazval Darkmoon a uzavřel se do ní. Na svou obranu a na šíření zla
po celém světě pak vytvářel zlé obludy a ty pak posílal i mimo Remladris za
Hraniční hory.
V
následujících letech pak rozšiřoval své panství, ovládl Lidi ve Východozemí a
jeho stvůry pronikaly přes les Taur Thrune až do hobití říše Aquatic. Jeho
Skřeti se mezitím spojili s Krolly ze Sangornu a válčili proti spojeným armádám
Velvaru a Aradu a také začali pomalu vítězit. Vše se schylovalo k Dranově
světovládě.
Naštěstí
ne všichni Skřeti táhli s Darkmoonem. Našla se malá skupina Skřetů v čele s
Klerikem, kteří pochopili skutečné záměry Svatých, a ti se rozhodli zlikvidovat
Drana přímo v jeho nedobytném sídle. Skupina se lstmi, ale také za pomocí svého
válečného umění dostala až k němu, avšak cíle se nepodařilo dosáhnout. Z celé
skupiny se nakonec zachránili jen tři: Klerikus, mladík Grishnak a odvážná
skřetí dívka Niniel. Podařilo se jim uprchnout přes Hraniční hory a pomoc
hledali v Aquaticu.
Pomoci
se jim nakonec dostalo z rukou Svatých. Klerika si povolali k sobě, vybavili ho
čím si přál a požádali jej o nový pokus zničit Drana. Dali mu nejodvážnější
válečníky z každé rasy, nejmocnější kouzelníky, nejlepší výrobce lektvarů a
zaříkavače. Klerikově výpravě se pak podařilo dojít k Dranovi a zabít jej.
Darkmoon pak Bohové smazali z povrchu Akie.
Grishnak
a Niniel se stali velkými vojevůdci a díky jejich zkušenostem bylo poraženo i
vojsko Skřetů z Dol Uldúru. Hobiti pak z vděčnosti pojmenovali po nich dvě
řeky, na jejichž soutoku se vítězná bitva odehrála.
Klerika za odměnu Svatí
vyjmuli z řad Skřetů a přiřadili ho k Elfům. Klerikus se pak usadil v
osvobozené Remladris, založil město Dolinka a vládl mu rukou spravedlivou až do
své smrti.
Zde je opět
podán důkaz, že Svatí nebyli tvůrci postav a Bohů. Kdyby byly opravdu tak
všemocní, zničili by Drana sami. Z toho plyne, že Dran sice autoritou byl menší
než Svatí, ale nikoliv mocí. Vnucuje se tu nakonec otázka, do jaké míry Bohové
učili postavy a kolik už toho postavy uměly a jak vypadaly, když je přivedli
Svatí.
Při bádání v
Ramonské knihovně jsem také objevil velmi zajímavý pergamenový svitek, na
kterém je napsán tento záhadný text:
Maiar
Curumo,
Hefaistos - Aulë
Alatar,
Tulkor, Dran - Oromë
Yavaula
- Yavanna
Aquaston
- Ulmo
Pallando,
Elas Amidon - Mandos (Nienna)
Diovirtos
- Irmo (Estë)
Co tento text
znamená mi není známo. Snad příští generace badatelů tuto záhadu vyřeší. Jedno
je však jisté. Svatí jsou zde kladeni na stejnou úroveň jako Bohové a navíc
jsou souhrně nazváni Maiar (duchové, viz Ramonská kronika).
Poté, co jsem
vcelku objasnil vznik Akie, jsem se věnoval blíže jejím obyvatelům. Nejprve mě
zajímalo, jakým jazykem mluvili. Nepochyboval jsem o tom, že Svatí i Bohové
mluvili jedním jazykem, který učili postavy.
Tento jazyk je
bezpochyby Obecná řeč. Tímto jazykem je napsána většina citovaných nejstarších
kronik. Dnešní Obecná řeč se od té původní liší jen málo. Dnes však taky víme,
že každá rasa mluví navíc svým jazykem. Elfové mluví lutienskou elfštinou
(někdy jen lutienština), Lidé mají svou ramonštinu, Barbaři velmi podobnou
barbarštinu, Kudůci a Hobiti mluví agenorštinou, Trpaslíci trpasličtinou,
Krollové krollštinou a dokonce i Skřeti mají svůj Morgulský jazyk. Hledal jsem
tedy podobnosti u těchto existujících jazyků a našel některé zajímavé vztahy.
Například jsem zjistil, že Obecné řeči je nejpodobnější lutienština, že
ramonština a barbarština jsou snad jen nářečí jednoho jazyka, že trpasličtina
se velmi podobá agenorštině a také, že k sobě mají blízko krollština a Morgulský
jazyk. Tyto objevy plně podporují teorii o výchově postav Bohy jak je
zaznamenává Platinová kniha ve své první kapitole.
Je tedy jisté,
že Bohové učili postavy různým dovednostem (které už však z části uměly i
předtím) a jazyku (Obecné řeči). Jednotlivé rasy tento jazyk začaly používat po
svém a postupem času se tak vzdálili původní Obecné řeči. Vzdělanější Elfové
méně, tvrdí Krollové více. Rasy, které se sobě podobaly, pak asi přistupovaly k
jazyku podobně a tuto podobnost lze dnes v současných jazycích vypozorovat.
Za to, že ale
není zapomenuta Obecná řeč, která se dnes používá hlavně při psaní knih a k
dorozumívání mezi rasami, se asi nejvíce zasloužili tzv. Půlelfové. Platinová
kniha o nich říká toto:
III. O původů
Půlelfů
Smrtí
Drana a zkázou Darkmoonu končí období, kterému říkame Pradoba.
Na
počátku doby nazývané Staročasy se všechny rasy začaly stěhovat mimo svá
původní království. Začalo tak osídlování celé Akie. Bylo to způsobeno hlavně
tím, že počty příslušníků jednotlivých ras se rychle zvyšovaly. Území
království z Pradoby tito osadníci nových krajů nazývali Starými zeměmi a
jejich potomci už ani pořádně nevěděli, kde Staré země leží.
Jenže
Akia je rozsáhlá a obyvatel, i když bylo hojně, nebylo zase tolik aby osídlili
všechny na ni ležící krajiny. Některá nově vzniklá království tak byla zcela
izolovaná od zbylého světa. Potřebu spojení mezi nimi si uvědomovali hlavně
Lidé a Elfové. Jejich vládci se proto obrátili s prosbou o radu na věštírnu ve
Forneboru a tam se jim dostalo odpovědi, že řešení obdrží v chrámu v Kirglii.
Kirglijský
chrám ovládal mnich Anárion, věrný služebník Bohů, ale právě v době, kdy se
vládci Lidí a Elfů obrátili na věštírnu ve Forneboru, do něj pronikla dvojice
zlých mnichů a s pomocí Skřetů a Zlobrů začali chrám obsazovat. Kudůci tehdy
pozvali známé válečníky, kouzelníky a alchymisty z celého světa a poprosili je
o pomoc. Do Kirglie tak přišli mezi jinými i elfská alchymistka Elvarién a
lidský kouzelník Daralius. V bojích o chrám se velmi sblížili a po nějaké době
se jim narodili synové Asterius a Endaril, první Půlelfové.
Celý
svět na ně hleděl s obavami i nadějí. Asterius, starší z nich se už v dětství
začínal zajímat o cesty a dobrodružství, mladší Endaril našel naopak zálibu v
magii a alchymii.
Jednoho
dne se Svatí zjevili Daraliovi a řekli mu: "Nezodpovědné bylo tvé jednání,
a nejvíce dopadne na tvé syny. Nepatří k žádnému národu žijícímu v Akii a jsou
tak odsouzeni k samotářskému životu. Oblíbili jsme si však tvé syny a chceme
jim dát šanci. Vidíš ty tři stromy na tvé zahradě? Poruč svým synům, aby každý
skosil jeden. Kdo skácí pravý, bude se jeho život utvářet jako lidský, kdo
levý, bude po zbytek života Elfem." A poté zmizeli.
Daralius
přesně převyprávěl vše synům a vyzval je ke kácení stromů. Endaril si vybral
levý, Asterius řekl, že skácí ten vpravo. Endaril si tedy nabrousil sekeru a
začal tít do levého. Zatímco Endaril pracoval, Asterius si prohlížel oba zbylé
stromy, pak náhle vzal sekeru a jednou ranou podťal strom prostřední.
Endaril se stal Elfem,
Asterius a jeho potomci zůstali Půlelfové. Od té doby koluje v Půlelfech
toulavá krev, nikde se neusazují a cestují neustále od království ke
království. Bývají často velmi moudří a jsou dobrými rádci a učiteli, ale taky
žáky a pomocníky.
Půlelfové tedy
zachovali Obecnou řeč a zajistili spojení mezi královstvími, nyní už opravdu
ležících v Akii. Zbývá tedy říci, o která království se vlastně jedná. Zde je
jejich přehled se stručnou charakteristikou:
Revillion
Počet
obyvatel: 3500
Obyvatelé: Krollové
Typ: území Krollů
Zahrnuje
území: les Revillion, pohoří Grvill,
Vellur a severovýchodní Ferriron
Stygia
Počet
obyvatel: 8000
Obyvatelé: Barbaři
Typ: země Barbarů
Hlavní město: Eryx
Zahrnuje
území: město Niffar a jihozápadní část
pohoří Pentarhon
Narden
Počet
obyvatel: 7000
Obyvatelé: Lidé
Typ: území Lidí
Hlavní město: Narden
Naxos
Počet
obyvatel: 25000
Obyvatelé: Lidé
Typ: království
Hlavní město: Othoca
Zahrnuje území: města
Aulis, Emodus, přístav Tambar a ostrovy Alba a Taglar
Nianon
Počet
obyvatel: 27500
Obyvatelé: Lidé
Typ: království
Hlavní město: Sornast
Zahrnuje
území: města Athalion, Lagrant a Tagaur
Ramon
Počet
obyvatel: 40000
Obyvatelé: Lidé
Typ: království
Hlavní město: Dagnir
Zahrnuje
území: města Penhyrn, Espirith, Revilla
a Wettiga
Tennant
Počet
obyvatel: 10000
Obyvatelé: Lidé
Typ: svobodné město
Lutien
Počet
obyvatel: 30000
Obyvatelé: Elfové
Typ: království
Hlavní město: Nenya
Zahrnuje území: města
Gorthaur, Gorthol, Ascension, zemi Trixii a ostrov Andros
Nardie
Počet
obyvatel: 12000, z toho 8500 na ostrově
Annobon
Obyvatelé: Elfové
Typ: země Elfů
Hlavní město: Anthalon
Zahrnuje území: města
Akalbeth, Sadoria, přístav Estinal, les Anilien a pohoří Osphrit
Arband
Počet
obyvatel: 35000
Obyvatelé: Trpaslíci
Typ: království
Hlavní město: Nardir
Zahrnuje
území: doly Birdur, Valetir, les
Telmenon
Navauros
Počet
obyvatel: 10000
Obyvatelé: Trpaslíci
Typ: království
Hlavní město: Zadar
Zahrnuje
území: doly Sadal, Sutton, město Achenar
Sorbia
Počet
obyvatel: 20000
Obyvatelé: Trpaslíci
Typ: království
Hlavní město: Agaldur
Zahrnuje
území: doly Bilardos, Eredrum
Agenor
Počet
obyvatel: 6000
Obyvatelé: Kudůci
Typ: stát, v čele se dvěma starosty
Zahrnuje
území: města Antropas a Parnas
Povodí (Hylargos)
Počet
obyvatel: 8000
Obyvatelé: Hobiti
Typ: kraj Hobitů
Povodí (Pelias)
Počet
obyvatel: 8000
Obyvatelé: Hobiti
Typ: kraj Hobitů
Morgvil
Počet
obyvatel: ?
Obyvatelé: především Skřeti
Typ: diktatura
Hlavní město: Bregvil
Zahrnuje
území: pohoří Sangvill a jezero Aras
Istaria
opuštěná země
Rodhesia
neobydlená země
Nyní si
dovolím si pár poznámek.
Hobiti si svá
dvě území pojmenovali stejně. Proto, aby se rozlišilo o které Povodí se jedná,
používá se také elfských označení těchto území, tedy Pelias a Hylargos.
Istaria byla
kdysi obydlená země, z neznámého důvodu opuštěna. Jejími obyvateli byli
pravděpodobně Lidé, možné je i osídlení Elfy, či Trpaslíky.
Naproti tomu
Rodhesia nikdy obydlena nebyla a nikdo dnes ani neví, proč byla tato země vůbec
pojmenována.
Zajímavý je
osud Trixie, což je země v podhůří Sangvillu. Byla obydlena Elfy, kteří však
byli neustále napadáni Skřety z Morgvilu. Proto je dnes opuštěná, ale stále
patří Lutienskému království.
Všechny
uvedené země je možné nalézt na přiložené mapě. Je však důležité říci, že
zakreslená města a doly nejsou zdaleka všechny, které existují. Jsou to jen ty
největší nebo nejznámější z nich. Podrobnější mapy by prozradily mnohé další.
Počtářsky
nadaný čtenář by si určitě lehce spočítal, že tedy Akia má přibližně 250000
obyvatel, kteří jsou rozděleni do ras zhruba takto: 1.4% Krollové (3500), 3.2%
Barbaři (8000), 43.8% Lidé (109500), 16.8% Elfové (42000), 26% Trpaslíci
(65000), 2.4% Kudůci (6000), 6.4% Hobiti (16000). V této statistice však z
pochopitelných důvodů chybí Skřeti a jiné inteligentní zlé nestvůry. Ještě jsem
však neslyšel, že by je někdo spočítal. Z Morgvilu se dosud nikdo živý
nevrátil...
Ještě je
zajímavé říci jednu poznámku o Hobitech a Kudůcích. Mluví stejným jazykem,
vypadají velice podobně, a přece se rozlišují. Hobiti dokonce tvrdí, že jejich
řeč je Povodská agenorština a někdy ji nazývají jen povodštinou.
Něco podobného
lze ale tvrdit i o Lidech. Lidé z Ramonu, Tennantu a Nardenu sice označují svůj
jazyk jako ramonštinu, v Nianonu však hovoří o Nianonské ramonštině a v Naxosu
dokonce přímo o naxosštině. Jedná se však stále o stejný jazyk.
V dosavadním
textu chybí zmínka o počítání času. Dovolím si to tedy ihned napravit.
Rok vzniku
prvních království se pro každou rasu stal rokem 1 jejich letopočtu. Později
vyvstala nutnost sjednocení počítání času a hledal se rok, od kterého by bylo
možno počítat letopočet obecný.
Tímto rokem se
stal rok, kdy byl zničen Dran. První den tohoto roku se stal prvním dnem roku 1
obecného letopočtu. Některé rasy, přesněji Elfové a Hobiti, však používají i
nadále vedle obecného i svůj letopočet. Rok 1 obecného letopočtu (o.l.) je tedy
totéž co rok 1323 elfího letopočtu, nebo 1192 hobitího letopočtu.
Kromě toho se
období před o.l. označuje za Pradobu a odbobí přibližně do roku 1500 o.l. za
Staročasy. Právě v tomto období přistáli u břehů Akie vyslanci středozemského
krále Elessara. Byl to rok 454 o.l.
Doba od 16
století se už dá označit za dnešní Novověk.
[1991]